Niklas Paschburg solo op zijn favoriete piano in Nederland

Niklas Paschburg solo op zijn favoriete piano in Nederland

Afgelopen maart speelde Niklas Paschburg een uitverkocht concert in de Hertz van TivoliVredenburg in Utrecht. Deze voorstelling speelde hij voornamelijk songs van zijn recente, ambient-electro, album ‘Mexican Alps’ waarop geen piano is te bekennen. Dat gemis laat Niklas nu terugkeren naar zijn favoriete instrument; de piano. Paschburg neemt enkel dit instrument mee naar de drie concerten in Nederland eind november 2025.

Een honderd jaar oude vleugel, een afgelegen huis midden in het groen van Bretagne, geen internetverbinding en een opname apparaat. Meer had Niklas Paschburg niet nodig om een wonderschone EP op te nemen. Deze EP met de titel ‘L’Écho de Bretagne’ komt in het najaar van 2025 uit via Nettwerk Music Group en is een solo-pianoplaat die even essentieel als intens is.
Een album vol stiltes, ruimte en traagheid. Muziek die niet op zoek is naar impact, maar naar waarheid.

Paschburg, geboren in 1994, heeft door de jaren heen een muzikaal pad gevormd dat nauw verbonden is met reizen, natuur en introspectie. Van zijn debuutalbum ‘Tuur Mang Welten’ (2016)
tot ‘Oceanic’ (2018), ‘Svalbard’ (2020), ‘Panta Rhei’ (2023) en de eerder genoemde ‘Mexican Alps’ (2025) – naast soundtracks, remixes en samenwerkingen met artiesten als RY X, Hania Rani en Ásgeir – slaat zijn geluid een brug tussen modern klassieke, elektronische, ambient en popgedreven composities.

Met ‘L’Écho de Bretagne’ zet de Duitse muzikant zijn ontdekkingstocht voort door, net als op ‘Svalbard’, de eenzaamheid in de natuur op te zoeken, maar dit keer met een nog radicalere
keuze: zichzelf volledig loskoppelen van het internet en zowel zijn computer als smartphone uitzetten
om zich volledig onder te dompelen in zijn nieuwe muziek. “Ik huurde een oud huisje in Paimpol,
Bretagne, waar ik wist dat er een vleugelpiano stond,” vertelt hij. “Toen ik daar aankwam, ontdekte ik dat de piano niet alleen meer dan honderd jaar oud was, maar ook van een onbekend merk, nooit gerestaureerd en behoorlijk moeilijk te bespelen. Maar dat gaf hem een uniek karakter, en ik gaf niet op. Natuurlijk, het was een instrument dat aan zijn lot was overgelaten, ik kon niets te snel spelen. Maar hoe fascinerend was dat?! Ik denk niet dat ik ooit zo kalm ben geweest als die dagen in Paimpol.”

Die kalmte en rust wil Paschburg ook graag zijn publiek meegeven bij deze solo piano concerten.
De aanraking van de vingers op de toetsen, de adem van het hout, de spanning van de trillende snaar, alles wordt onderdeel van de ervaring.
Niklas moedigt zijn luisteraars aan om afstand te nemen van alles: van de realiteit, van woorden, van lawaai. Samen zijn in één ruimte met een verzameling zwevende melodieën en sferen, die een staat van de ziel weerspiegelen. Een toevluchtsoord voor de haast van de tijd. Even pauze van de wereld.

Data:
Zaterdag 29 november 2026 Breda Waalse Kerk (i.s.m. Mezz)
Zondag 30 november 2026 Amsterdam Koninklijk Concertgebouw
Dinsdag 02 december 2026 Groningen SPOT/De Oosterpoort

Tickets zijn te verkrijgen via de sites van de zalen.
Foto gemaakt door Marika Puicher.